Веселин Тодоров – Изпълнителен директор на Сиела Норма

ciela1

Господин Тодоров, как вие бихте представили Сиела Норма?
Това е една от най-старите софтуерни компании в България – на 31 години, което си е направо класическа възраст в бранша. Сиела има и един по-традиционен бизнес, свързан с книгоиздаването и книготърговията, който се развива много стабилно и с нормални трендове на растеж. В областта на софтуера, разбира се, динамиката е много по-голяма. Понякога има спадове, но трайно растем и вече няколко години оборотите ни са над 20 милиона лева. Това ни прави една от средно големите фирми в България с тенденцията някой ден да станем и най-голямата в софтуерната индустрия.

Какво предстои за вас в следващите години?
По отношение на собствените ни продукти имаме амбиции да реализираме проекти от сферата на изкуствения интелект. Става въпрос за съвкупност от системи, които ще решават по-рутинните задачи. Например извличането на ключово съдържание от нормативни актове, от административни документи или съдебни решения. В областта на електронното управление имаме надеждата системата за електронно връчване и издаване на документи да бъде интегрирана към повечето системи на правителството или общините, което ще спести огромни средства и време. Ние сме фирмата, която до сега организира машинното гласуване. Надяваме се от следващата година машинното гласуване да бъде въведено на всички избори. Това би било един много сериозен бизнес за нас. Още по-важното е,че това ще бъде още една крачка към свободни и демократични избори, лишени от всякакви манипулации.

Глобалната финансова криза определено направи последните години много трудни за бизнеса Кое обаче беше най-голямото предизвикателство през тези 30 години за Сиела Норма?
Със сигурност сме имали и по-сложни времена – например в края на 1997 година, когато нашата компания беше купена от една от най-големите световни фирми в бизнеса със справочни системи и правна литература. Когато през 2001 година тя се оттегли, това създаде известно, предимно организационно сътресение за нас. Периодът на икономическа криза от преди няколко години като че ли не беше много тежък за нас, защото фирмата беше навлязла в своята зрялост. Със сигурност сега имаме по-големи обороти, по-големи печалби от преди шест години. И да е имало някакви сътресения, те минаха леко, без особено напрежение и със сигурност без сривове в продажбите. Точно в кризисни времена по-слабите в технологично отношение губят пазари и съответно се оттеглят. Ние се възползвахме от това и в момента периодът определено е оптимистичен за нашата компания. Специалистите във фирмата са много добри.

Какви са вашите прогнози? Как мислите че ще се промени бизнес средата у нас в следващите години?
Аз очаквам един по плавен растеж в традиционния бизнес с книги и книжарници. Растеж от порядъка на 3%-4% годишно. Очаквам и един ускорен растеж с двуцифрени проценти в сектора на информационните технологии. Рисковете за традиционния бизнес са глобални икономически сътресения, каквито не вярвам да се случат. Рисковете пред технологичната част на бизнеса ни са недостигът на кадри. За България недостигът е 30 хиляди души и той расте все повече. Вероятно след две години това ще се промени и безработицата ще изчезне. Тогава ще започнат да се вдигат заплатите и може да се случи едно прегряване, което да предизвика някаква криза, но това е вече в по-далечно бъдеще. Факт е, че нивото на заетост вече стигна пред кризисните времена и всъщност безработни в IT индустрията няма. Все по-малко ще бъдат и в другите сектори и вероятно ще трябва да внасяме кадри и може би да се възползваме от златния шанс на тази емигрантска вълна. От ключово значение ще бъде да задържим качествените хора – това, което Германия прави трябва да ни бъде пример. Трябва да привличаме кадри не толкова от Европейския съюз, а от Украйна, Близкия Изток, Африка, Южна Америка дори.

Прочети още:

Джи Ди Пи ООД Джи Ди Пи предлага абонаментна и почасова хардуерна и софтуерна компютърна подд...
Регистър.БГ   Регистър.БГ е организацията, на която е делегирано управлението на областта ...