Туристическа агенция Аполо

pavlinailieva

Павлина Илиева – генерален мениджър на туристическа агенция Аполо

 

Защо реши да се занимаваш с туризъм?

Да се занимавам с туризъм беше една от моите мечти. Идеята не само да пътувам до различни точки на света, но и да предоставя възможност на хората да опознават нови непознати места и да се докосват до нови култури, беше една от причините да се насоча точно към туризма. Друга причина беше  да излезем от традиционното, да предложим нови продукти на пазара и да разширим светогледа както на нашите клиенти, така и на нас самите. Разбира се, това не се случи веднага с откриването на Аполо. Трябваше ни време да излезем от рамките на станалите традиционни автобусни екскурзии до Истанбул, например. И всичко стана постепенно – с екскурзиите в Европа със самолет, дойде моментът и на екзотичните пътувания. Точно поради тази причина създадохме и различни брандове на Аполо, за да отговорим на търсенето и изискванията на различните клиенти.

 

Каква беше най-голямата трудност, пред която си се изправяла през тези години?

Не мога да определя конкретно най-голямата трудност, пред която съм се изправяла. Много трудно преодолях наемането на първия човек. Преди 16 години открихме Аполо с моята съдружничка. Събра ни общата мечта. Известно време се справяхме сами, но в един момент нямахме физическата възможност да свършим всичко само двете. Трябваше да водим групи, да записваме нови туристи, да стоим в офиса и да отговаряме на телефона. Нямаше как да бъдем на няколко места едновременно. Отне ми време да свикна, че има още един човек на когото да възложим задачи и да му имаме доверие. За късмет първият ни служител се оказа много добро попадение и досега е част от екипа на Аполо! И досега винаги наемаме хора, на които усещаме, че можем да имаме доверие.

 

Кога за първи път си каза „това ще се получи“?

Според мен, когато осъществяваш своя мечта и работиш непрекъснато, така че тя да стане реалност, винаги си мислиш, че ще се получи. Ако дори и за момент ми е минала мисълта, че това което правя няма смисъл или ще се провали, никога нямаше да се захващам. Нашата работа е свързана с много напрежение и отговорности, и ако съм мислила, че няма да се получи, щях да се занимавам с нещо различно. Тръгвам с тази положителна нагласа за всяко нещо, което стартирам. Без значение дали е представяне и разработване на непозната за пазара дестинация, или организирам пътуване по някоя традиционна програма като екскурзиите до Лондон, Париж, Барселона, Истанбул и т.н. Все пак, защото мислихме, че „ще се получи“ започнахме да организираме програми до Азия, Африка, Северна и Южна Америка, Близък Изток и други. Започнахме да предлагаме не само типичните екскурзии, но и индивидуални екзотични почивки, речни и морски круизи. Отново, защото мислихме, че ще се получи започнахме да отваряме офиси на Аполо не само в София, но и в цялата страна. С каквото и да се захващаш, винаги трябва да започваш с положителна нагласа и да не се предаваш пред трудностите, защото трудности винаги има.

 

Аполо е на 16 години. За теб има ли разлика между усещането за „успех“ сега и при стартирането на бизнеса?

Невъзможно ми е да дефинирам думата „успех“ с конкретно определение. Много е субективно. За всеки успехът се измерва в нещо различно. Може да се каже, че чувствам всеки ден като успешен. От гледна точка на бизнеса, не мисля ,че сме успели, ние просто се движим напред и нагоре. Успехът при нас е по-скоро посока и постоянно движение, а не някаква крайна точка. Създаването на Аполо беше успех за нас, добавянето на нови дестинации също, началото на нашия бранд Vip zone отново ни накара да чувствaме, че правим нещо, което си заслужава. Успех са и новите идеите. Разработихме бранд, изцяло насочен към организирането на сватбени церемонии и меден месец – Apollo Wedding – традиционни за чужди култури и народности, но изключително интересни за българите. Насочихме се и към чуждестранни туристи, които да опознаят България. Да не пропускаме доволните туристи и тези, които се превърнаха в наши редовни клиенти – имаме хора, които пътуват с нас още от създаването на Аполо до момента – това също е успех. Започнахме да организираме корпоративни пътувания. Всичко това, всяка стъпка през  тези 16 години, самият факт, че сме толкова години на пазара е успех.

 

Аполо има офиси в цялата страна. Как успявате да бъдете сплотен екип, въпреки разстоянието?

На първо място – имаме общи цели – всички ние искаме да се развиваме, да ставаме все по-добри в работата си и да се движим в правилната посока. Сплотява ни, разбира се, и любовта към туризма. За мен е много важно да има добра комуникация между всички от екипа на Аполо, независимо дали става въпрос за офиса в Русе, този в Пловдив, или Аполо Троян. Това беше основната ни цел, когато решихме да се разраснем и да увеличим броя на офисите. Сега имаме общо 10 офиси, включително централният в София, но постоянно обменяме идеи, което допринася за колективния дух, организираме срещи, различни обучения – всичко, което може да ни помогне, за да си вършим по-добре работата. Най-важното е, че наистина сме екип и обичаме това, което правим.

 

Забелязваш ли промени в предпочитанията и очакванията на клиентите  през годините?

Със сигурност! В туризма също има мода и хората се движат в крак с нея. Те се интересуват от нови места, искат да опитат нови неща. Това е разбираемо, особено в днешно време, когато да пътуваш е много по-лесно, да достигаш до нужната информация също. Това, от друга страна, повиши очакванията на туристите и повиши техния стандарт. И ако допреди няколко години повечето хора избираха да пътуват с автобус, то днес мнозина предпочитат удобството и бързината на самолетния транспорт. Както отбелязах, много повече хора проявяват интерес към далечни дестинации – Индия, Непал, Бразилия, Виетнам, Китай, Шри Ланка, Сингапур и т.н. вече не са само имена на карата. Програмите ни до тези страни са се превърнали в традиционни. А това говори много за промените в предпочитанията на туристите.  При почивките също има подобни нагласи. Българите традиционно се насочват към Турция и Гърция, но търсят добри хотели, с нова база и високо качество на обслужване. Тази година има голям интерес и към Албания. Страната привлича туристите с хубави плажове, интересни места за посещение, достъпни цени.

 

Според теб, как ще се промени туристическият бизнес през следващите 10 години?

Трудно е да се направи толкова дългосрочна прогноза. Пазарът е много динамичен и се променя  на сезон, а не на година. Особено с несигурната ситуация в някои региони. Съвсем естествено, браншът се ръководи от желанията и търсенето на туристите, а те стават все по-любознателни, все по-информирани и с все по-пътуващи . Тази тенденция ще продължи, а на нас ни остава да отговорим на всички промени,  да действаме бързо и адекватно, така че всички да останат доволни, а и отново да ни изберат при следващото си пътуване.

 

Ще намерите Аполо в гр. София:

Централен офис: ул. „Св. Иван Рилски“ 16, тел. 029525040, [email protected]

Аполо „Сливница“: бул. „Сливница“ 65, търговски център Глобус, тел. 029025611, [email protected]

Аполо „Световрачене“: Световрачене, ул. „Железопътна“ 123, тел. 029025612, [email protected]

Аполо „Дондуков“: ул. „Тракия“ 17, тел. 029025616, [email protected]

В гр. Пловдив: ул. „Патриарх Евтимий“ 19, тел. 032202480, [email protected]

В гр. Шумен: ул. „Съединение“123, тел. 054818100, [email protected]

В гр. Русе: ул. „Константин Иречек“ 23А, тел. 0877832200, [email protected]

В гр. Троян: ул. „Еделвайс“ 2, тел. 0887515478, [email protected]

В гр. Сандански: ул. „Малашевска“ 8, Автогара Сандански, тел. 0888881074, [email protected]

В гр. Костинброд: ул. „Славянска“ 113, тел. 0896830652, [email protected]

 

www.apollobg.com

www.vipzone.bg

www.apollowedding.com

www.apollobulgaria.com

www.blog.apollobg.com

https://www.facebook.com/ApolloTravelBulgaria

Прочети още:

“ОРИЕНТ 99″ ООД Туристическа фирма "ОРИЕНТ 99" ООД е лицензиран туроператор в България. Основнат...